Ο κ. Αριστείδου παρουσίασε στοιχεία για την επιχειρηματικότητα στο Νομό, έθεσε υπόψη των φορέων τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και ο επιχειρηματικός κόσμος και πρότεινε διαρθρωτικές αλλαγές για να αναθερμανθεί η τοπική αγορά και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.
Στην συνάντηση παραβρέθηκαν, ο Αντινομάρχης Φλώρινας κ. Ευαγγέλου, ο Πρόεδρος του ΕΒΕ κ. Αριστείδου, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Νομού Φλώρινας κ. Σαπαλίδης, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Φλώρινας κα Στάιου, ο υπεύθυνος του ΚΕΚ ΙΜΟΑ κ. Κατικαρίδης και εκπρόσωποι μεγάλων επιχειρήσεων του νομού μας.
Τα αποτελέσματα της 1ης συνάντησης και οι θέσεις των φορέων θα καταγραφούν και θα αποσταλούν στον Διοικητή του ΟΑΕΔ για να τα επεξεργαστεί. Στην συνέχεια στη συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί σε περιφερειακό επίπεδο θα μας καταθέσει ολοκληρωμένα τα προγράμματα που θα υλοποιήσει στο νομό μας.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΗ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Είναι πολλά τα θέματα τα οποία μπορούμε να συζητήσουμε, αλλά αφού θέλετε να ξεκινήσουμε με την τελευταία διαβούλευση που είχατε με το Διοικητή του ΟΑΕΔ, να πούμε κάποια πράγματα, κάποιες καλές πρακτικές πιστεύω.
Eμείς πρέπει να δούμε τι κάναμε στο παρελθόν και ποια ήταν τα λάθη και τι θα πρέπει να επαναλάβουμε και ποια θα αποφύγουμε.
Ήδη ξέρετε ότι πάρα πολλές Υπηρεσίες του Νομού, αλλά και επιχειρήσεις δουλέψανε με τα stage, τα stage τα οποία αργότερα αφού τελειώσανε κατηγορήθηκαν, δεν τελείωσαν ακόμα θα έρθουν άλλα stage με τον ίδιο τρόπο.
Πάλι με τον ίδιο τρόπο πιστεύω ότι θα κινηθεί και η σημερινή Κυβέρνηση για να καλυφθούν οι θέσεις, και θα πρέπει να το δούμε αυτό. Πως θα το ρυθμίσουμε αλλά θα πρέπει να δούμε και κάποιες διαρθρωτικές αλλαγές που πρέπει να γίνουν, έτσι ώστε να μη συνεχίζεται η επιδότηση, η άναρχη επιδότηση, η άναρχη έναρξη επιτηδευματιών.
Ένα μεγάλο πρόβλημα υπέρ της ανεργίας είναι και ο υπερεπαγγελματισμός. Δηλαδή το να ανοίγεις πάρα πολλά μαγαζιά και να μην το αντέχει η περιοχή, χωρίς να έχουμε καινούργιους καταναλωτές στην ουσία. Θα σας πω το παράδειγμα, εγώ πριν από 13 χρόνια το 1997-98, όταν ανέλαβα το Επιμελητήριο, είχα 2.100 επιχειρήσεις και σήμερα έχουμε 3.760. Είναι φοβερό το νούμερο.
Αν σκεφτείτε ότι η Φλώρινα είχε στηριχθεί στην είσοδο των Γιουγκοσλάβων, από τους οποίους στηριζόταν η τοπική μας αγορά, τουλάχιστον στην πόλη της Φλώρινας αλλά και των χωριών και ανοίξαμε πολλά μαγαζιά γι΄ αυτό το λόγο, γιατί δεν είχαμε τόσες επιχειρήσεις άνοιξαν μέσα σ΄ εκείνη τη δεκαετία και ήρθαμε μέσα σε μια δεκαετία, να υπερδιπλασιάσουμε το νούμερο αυτό, χωρίς να αυξηθεί καθόλου ο αριθμός των κατοίκων, χωρίς να αυξηθεί το καταναλωτικό κοινό, με ελάχιστη αύξηση της τουριστικής κίνησης, με αυξομείωση, στα ίδια μέτρα θα έλεγα, των φοιτητών, γιατί είχαμε τα ΤΕΙ που φύγανε κάποια τμήματα, ήρθαν τα καινούργια τμήματα και ενώ έμεινε το ίδιο καταναλωτικό κοινό, έχουμε διπλάσια καταστήματα, διπλάσιες επιχειρήσεις.
Το πιο άσχημο σ΄ αυτήν την περίπτωση είναι ότι ανοίξανε μαγαζιά, τα οποία δεν ήταν βιώσιμα, ανοίξανε πάρα πολλά υγειονομικού ενδιαφέροντος καφετέριες κ.λ.π. δηλαδή για να σκοτώνουν το χρόνο τους πιο πολύ κάποιοι. Δεν ήταν δηλαδή καλές θέσεις εργασίας και με τις επιδοτήσεις δε δημιουργήσαμε σταθερές θέσεις εργασίας. Καταναλώθηκαν πολλά εκατομμύρια ευρώ από τα διάφορα πακέτα ΝΤΕΛΟΡ, το τρίτο ΚΠΣ, χωρίς να έχουμε μείωση της ανεργίας. Αντίθετα είχαμε αύξηση.
Χωρίς να έχουμε αύξηση του καταναλωτικού κοινού, συνέβη αυτό, δηλαδή για μας είναι τρομερό, αλλά και η ανεργία διαρκώς αυξανόταν στο Νομό της Φλώρινας.
Η Φλώρινα είχε περισσότερο πληθυσμό πριν από 50 χρόνια, ακριβώς στη δεκαετία του 50΄ έφυγε πολύ μεγάλος πληθυσμός στο εξωτερικό μετανάστες και αν δεν ήταν η ΔΕΗ και οι συνοριοφύλακες θα έφευγαν άλλοι τόσοι τώρα. Αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση και δεν κάνουμε γρήγορες κινήσεις και συντονισμένες και να στοχεύσουμε στην πραγματική επιχειρηματικότητα και απασχόληση, τότε θα ξαναφύγουν. Ποιος από εμάς που σήμερα είναι σε θέσεις διοικητικές ή τέλος πάντων ελεγκτικές της Δημόσιας Διοίκησης, μπορεί να πει σε ένα παιδί 20-25 χρονών ότι εγώ έχω εξασφαλίσει θέσεις εργασίας ή έχω εξασφαλίσει επιχειρηματικότητα ή έχω εξασφαλίσει το μέλλον σου στη Φλώρινα; Έχουμε μια σταθερή πορεία της βιομηχανικής περιοχής με μείωση θα έλεγα, μειωμένη η επιχειρηματική δραστηριότητα τα τελευταία χρόνια. Χάσαμε 200 με 300 θέσεις στη βιομηχανική περιοχή από το κλείσιμο του εργοστασίου του Νίκου. Στην περιοχή μας δεν έχουν γίνει μεγάλα έργα για να απασχολήσουν προσωπικό, παρόλο που ξεκινήσανε φράγματα, δημόσια έργα, έργα υποδομής, πάλι δεν απορρόφησαν κόσμο από την περιοχή μας. Ακόμα και τα πολλά λεφτά που δώσαμε γύρω στις 80 με 100 επιχειρήσεις τουρισμού που μπήκαν στο leader και αυτές ήταν συμπληρωματικές εργασίες αγροτών και κάποιων ξένων που ήρθαν στο Νομό, οι οποίοι κάνανε τους ξενώνες τους εδώ και δεν προσφέρουν θέσεις εργασίας. Κι απ’ αυτούς οι περισσότεροι ήταν συνταξιούχοι.
Άρα εμείς μένουμε ακριβώς στο ίδιο σημείο και θα πρέπει να δούμε πάρα πολύ καλά τι έχουμε κάνει και τι θα κάνουμε.
Εγώ θα έλεγα μέσα στις προτάσεις, να δούμε με προτεραιότητα κατά Δήμο, να δούμε τη δυνατότητα επιχορήγησης σε επιχειρήσεις, οι οποίες θα ανοίγουν στους Δήμους και όχι στο κέντρο της πόλης, ειδικά της Φλώρινας και του Αμυνταίου όπου υπάρχει υπερεπαγγελματισμός. Να υπάρξει μια συνάρτηση της επιδότησης με τα απομακρυσμένα Δημοτικά Διαμερίσματα ή Δήμους και με το χρόνο. Δηλαδή, όποιος π.χ. ανοίξει ένα φαρμακείο στην περιοχή της Πρέσπας ας πάρει όχι 20.000 αλλά 50.000 ευρώ επιδότηση. για δέκα χρόνια. Παλιά κάναμε το λάθος πάρτε τα λεφτά, κλείστε σε δυο χρόνια δε μας πειράζει, πέντε χρόνια είχαμε στην αρχή, δύο μετά και τώρα φτάσαμε στον ένα χρόνο. Αυτά δεν είναι ωραία πράγματα, μ΄ αυτόν τον τρόπο θα δώσουμε ζωή στα Δημοτικά Διαμερίσματα, στους Δήμους τους απομακρυσμένους.
Αν τις προτάσεις που κάναμε στο ΕΣΠΑ και γενικά τις προτάσεις που κάναμε τα τελευταία χρόνια, είτε για τον τουρισμό, είτε για άλλες επιχειρηματικές παρεμβάσεις, θα δούμε ότι χρειάζεται πραγματικά να υπάρξει μια διασπορά της επιχειρηματικότητας.
Να ανοίξουν κάποια εμπορικά μαγαζιά, δεν λέω, να γίνουν εμπορικά κέντρα, μικρά μαγαζιά, γιατί θα γυρίσουμε σ΄ αυτήν την κατηγορία των καταστημάτων. Από τα μπακάλικα πήγαμε στα super market και τώρα στα πολυκαταστήματα και τα mega market. Θα ξαναγυρίσει ο κόσμος, αυτό δείχνει η τάση και στην Ευρώπη και παγκόσμια και θα πρέπει να προσανατολίσουμε τον κόσμο εκεί.
Αυτά είναι όσον αφορά τις αρχικές προτάσεις. Από εκεί και πέρα εμείς κάνουμε ένα λάθος, ξεκινάμε, παροτρύνουμε, πιέζουμε, δίνουμε ελπίδες σε κάποιους ανθρώπους, στα παιδιά μας και δεν τους στηρίζουμε μετά. Τους εγκαταλείπουμε στην τύχη τους. Δηλαδή βάλαμε νέους αγρότες να κάνουν καταλύματα αλλά δεν τους εκπαιδεύσαμε ποτέ. Δεν τον κατέχουν τον χώρο οι άνθρωποι και είναι φυσιολογικό να μη μπορούν ούτε να κλείσουν τις κανονικές μέρες που θέλουν τα διαμερίσματα, ούτε και να προσφέρουν τις ποιοτικές υπηρεσίες, που χρειάζεται η επιχείρηση και ο τομέας.
Άρα είναι πάρα πολύ σημαντικό όταν μιλάμε για εκπαίδευση να μιλάμε και για εκπαίδευση της υφιστάμενης κατάστασης, για την αύξηση της ποιότητας.
Αυτά είναι ζητήματα που μας τα καταγγέλλουν και για τα οποία διαμαρτύρονται. Είναι απαραίτητο να ξεκινήσουμε από εκεί. Ένα άλλο είναι ότι δεν λαμβάνεται μέριμνα καθόλου σε όλες τις περιπτώσεις προσλήψεων για παιδιά τα οποία έχουν τελειώσει τη Β/θμια εκπαίδευση ή τα ΙΕΚ και δεν τα βλέπει κανένας, παρά βλέπει να είναι πανεπιστημιακής μόρφωσης, να είναι τεχνολογικής μόρφωσης και ως εκεί. Πληρώνουν ένα «κάρο λεφτά» οι γονείς για τα παιδιά και αυτή την κατηγορία δεν την έχουμε πιάσει, όπως και την κατηγορία ΕΠΑΛ. Ευτυχώς έχει διασωθεί λίγο η κατάσταση με τα παιδιά του ΟΑΕΔ τα οποία και τέχνη μαθαίνουν και μπορούν να ανοίξουν μια επιχείρηση. Εκεί όμως θα πρέπει να υπάρχει μια πιστοποίηση και πιστεύω ο κ. Σαπαλίδης θα τα πει τι χρειάζεται.
Δηλαδή, ξεκινώντας ένα παιδί που έχει τελειώσει τον ΟΑΕΔ, τι θα πρέπει να κάνει, δηλαδή να μην ανοίγει αμέσως κατάστημα; Και παράδειγμα, βέβαια έχουμε δει και με τους υδραυλικούς, βλέπουμε και τις κομμώτριες στις οποίες φτάσαμε να έχουμε κανένα 140 κομμώτριες και σε λίγο θα μα κουρεύουν στο δρόμο.
Θα πρέπει να το παρακολουθήσουμε το πρόβλημα αυτό. Είτε τις εξετάσεις θα κάνουμε πιο δύσκολες, είτε θα δίνουμε ένα χρόνο που θα πρέπει να δουλέψουν σε κάποιο κατάστημα για να πάρουν την άδεια. Δηλαδή να αυξήσουνε το χρόνο έτσι ώστε να διασφαλίσουμε και τις υφιστάμενες επιχειρήσεις και να βοηθήσουμε και τα παιδιά να κάνουν σωστά τη δουλειά τους.
Υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα τα οποία θα πρέπει να συζητήσουμε και να συναποφασίσουμε πριν βγουν οι αποφάσεις. Το κακό είναι ότι οι Διοικητές θέλουν να κάνουν τη δική τους τη δουλειά, θέλουν να λαϊκίζουν και να βολεύουν κόσμο. Πολύ λίγο λαμβάνουν υπόψη αυτά που λέμε.
Να γίνουν κάποια σεμινάρια για τον ΦΠΑ.
Να δούμε ακόμα και τις επιδοτήσεις. Όταν παίρνει κάποιος έναν απασχολούμενο με πρόγραμμα, να υπάρχουν ξεκάθαρες καταστάσεις του τι συμβαίνει. Έχω καταγγελίες όπου βγήκε η επιθεώρηση εργασίας και επειδή δεν ήταν τοιχοκολλημένο το πρόγραμμα έπεσε πρόστιμο 1.500 ευρώ. Αν είναι δυνατόν! Είναι φοβερό.
Είχαμε ένα πρόγραμμα που το ξεκινήσαμε με τη Νομαρχία πριν από πέντε χρόνια, το οποίο έκανε δύο χρόνια για να ξεκινήσει, και τώρα αν ξεκινήσουμε πάλι το ίδιο θα έχουμε.
Τώρα, Οι συνθήκες της κρίσης είναι δύσκολες. Δεν πρέπει να αφήσουμε τα πράγματα όπως ήταν.
Είναι δύσκολο να προσφέρουμε θέσεις εργασίας από τη στιγμή που δεν υπάρχει παραγωγικότητα. Και όσο δεν υπάρχει παραγωγικότητα, και πιο πολύ στον πρωτογενή τομέα αλλά και από το δευτερογενή, δεν μπορούμε να προσφέρουμε εργασία. Και όσο δε θα υπάρχει ανταγωνιστικότητα των προϊόντων, τόσο δε θα μπορούμε να πουλάμε τα προϊόντα μας.
Άρα δε θα υπάρχουν και καινούργιες επιχειρήσεις. Κανένας δε βλέπει το πρόβλημα πραγματικά στη βάση του.
Φέτος ξεκίνησε η κρίση στην Ελλάδα. Πέρσι ήταν εικονική. Φέτος έχουμε ένα πρόβλημα με την κρίση και πάλι όχι σαν αυτό που έζησε η παγκόσμια κοινωνία. Άλλο πράγμα έχουμε εμείς, δεν έχουμε μεγάλες βιομηχανίες, δεν έχουμε απολύσεις, δεν έχουμε κλείσιμο επιχειρήσεων.
Εμείς τώρα το Γενάρη αρχίσαμε να έχουμε αρνητικό πρόσημο στο Επιμελητήριο. Το ισοζύγιο έναρξης και κλεισίματος επιχειρήσεων ήταν πάντα θετικό ως την έναρξη της κρίσης. Τώρα από το Γενάρη και μετά παρουσιάζει αρνητικό πρόσημο. Πιστεύω ότι θα σταματήσει αλλά και το να αυξηθεί πολύ και αυτό είναι αρνητικό.
Εγώ βλέπω ότι δύσκολα θα προχωρήσουμε, αν δεν ξεκινήσουμε να κάνουμε κάτι στον πρωτογενή τομέα και αν δε μπορέσουμε να κάνουμε παραγωγικές επιχειρήσεις.
Πάντα δηλαδή, θα προσπαθούμε με ενέσεις και με αυτά τα προγράμματα να σώσουμε τα παιδιά. Και δεν νομίζω ότι μπορεί κανένας να κάνει οικογένεια με αυτές τις συνθήκες εργασίας. Θα έχουμε και κοινωνικό πρόβλημα.
Έχουμε σοβαρά προβλήματα στη βιομηχανική περιοχή. Είχαμε μιλήσει παλιότερα για δορυφορικές επιχειρήσεις γύρω από την ενεργειακή μονάδα «Μελίτη 1 και 2». Δεν είδαμε τίποτα.
Τόσο μεγάλη επιχείρηση και δεν προσφέρει τίποτα στην πόλη και το νομό. Δεν μπορούμε να τους τραβήξουμε ούτε για τα αναλώσιμα στο νομό μας. Δηλαδή πάρα πολλά στοιχεία, τα οποία θα μπορούσαν να βοηθήσουν και να έχουμε ένα όφελος.
Είχαμε ξεκινήσει την επιδότηση εργασίας και συνεχίζουμε να το συζητάμε. την αναφέρω τελευταία για να ξέρετε, γιατί ήδη από το 2006 δεν έχει εκδοθεί στη Θράκη. Ο κόσμος υπολόγιζε στην επιδότηση εργασίας και δεν έχει εκδοθεί η κρατική ενίσχυση σ΄ αυτό. Είναι 12% στην περιοχή της Θράκης. Εμείς ζητούσαμε τα ίδια κίνητρα.
Σαν Νομός με υψηλή ανεργία είχαμε ζητήσει την επιδότηση του κόστους εργασίας και στη συνέχεια την εγκαταλείψαμε.
Να σας πω και κάτι από τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. Μετά από τις διαβουλεύσεις και τα χιλιάδες έγγραφα που κατατέθηκαν από Δήμους, Νομαρχίες κ.λ.π. η τελική πρόταση του Περιφερειάρχη ήταν η πρόταση που είχα κάνει εγώ στην αρχή και είχανε διαφωνήσει μαζί μου, να ξεκινήσει πρώτα η εκταμίευση του ΕΣΠΑ για την επιχειρηματικότητα, δηλαδή να επιδοτήσει νέους επιχειρηματίες ή υφιστάμενες επιχειρήσεις. Το τρίτο κοινοτικό πλαίσιο ακόμα χρωστάει στους επιχειρηματίες. Οπότε πιστεύω ότι θα ξεκινήσει γρήγορα αυτό και επίσης το πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας δηλαδή αυτό που έχει σχέση με την οικονομία, την αντικατάσταση των κουφωμάτων, τα ηλιακά κ.λ.π.
Αυτό που έχει ενδιαφέρον, και το έχουμε καταθέσει και στην προηγούμενη κυβέρνηση είναι ότι , εφόσον έχουν μπει οι τράπεζες μέσα και μέσω αυτών γίνονται τα προγράμματα, μόλις δηλώνει ο επιχειρηματίας ολοκλήρωση του έργου και γίνεται ο έλεγχος, να πληρώνεται εντός μηνός το πρόγραμμα από την τράπεζα και η τράπεζα να έχει να λαμβάνει από το κράτος και τους τόκους. Κι αυτό γιατί ο ιδιώτης δε μπορεί να πάρει τόκους από το κράτος.
Αυτό που πιστεύω εγώ είναι σ΄ αυτή τη φάση να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις που έχουν εργαζομένους, να μην τους απολύσουν είναι το πρώτο και δεύτερο να μη συνδέεται η πρόσληψη με τα οικονομικά της επιχείρησης. Δηλαδή επειδή εγώ έχω πάρει έναν εργαζόμενο με πρόγραμμα ή και χωρίς πρόγραμμα να τον πληρώνω και σαν συνάφεια και σαν φορολογία και να μπαίνει και στα κέρδη μου.
Να πω ένα παράδειγμα. Το καλοκαίρι έτρεξε ένα πρόγραμμα της δημιουργίας ιστοσελίδων για μικρά καταλύματα, δεν μπήκε κανένας από το Νομό και όχι μόνο από το Νομό από όλη την Ελλάδα. 100% χρηματοδοτούμενο, δεν μπήκε κανένας γιατί δεν κατάλαβαν τι είναι, τους λέγαμε δεν είχαν εκπαιδευτεί, δεν ήξεραν από υπολογιστές, λοιπόν και τι ήταν αυτό, κανένας δεν κλείνει από κατάλογο τηλεφωνικό κατάλυμα, όλoι βλέπουν μέσα από το internet.
ΕΙΣΗΓΗΣΗ
ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ Ε.Κ.Φ.
Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στις 26 Φεβρουαρίου 2010, με το νέο διοικητή του ΟΑΕΔ κ. Κικίλια Ηλία, σε συνεργασία με τα εργατικά κέντρα της Δυτικής Μακεδονίας συζητήθηκαν τα προβλήματα που απασχολούν το νομό μας. Τονίστηκε από όλους ότι το πρόβλημα της ανεργίας είναι αυτό που πρέπει να αντιμετωπιστεί από τον Οργανισμό με παρεμβάσεις και προγράμματα που θα υλοποιηθούν σε όλη την Περιφέρεια.
Όπως είναι γνωστό ο νομός μας έχει μεγάλα ποσοστά ανεργίας. Για το λόγο αυτό ζητήθηκε από τον Διοικητή του ΟΑΕΔ να καταθέσουμε σε συνεργασία με τους φορείς του νομού Ολοκληρωμένες προτάσεις έτσι ώστε να υπάρχει ένας συνολικός σχεδιασμός αντιμετώπισης της απασχόλησης. Οι δράσεις αυτές θα πρέπει να αφορούν αυτοαπασχολούμενους, επιχειρηματίες, εργαζόμενους και ανέργους.
Σχέδιο στήριξης λόγω των ειδικών συνθηκών που επικρατούν στη Φλώρινα των εποχιακά εργαζόμενων. Προγράμματα κατάρτισης σε οικοδόμους, ελαιοχρωματιστές, υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους κλπ, κατά την περίοδο του χειμώνα για την εκπαίδευση τους σε νέες τεχνολογίες και ενίσχυση του εισοδήματος τους.
-Η υποστήριξη μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου – μεταποιητικών – τουριστικών – επισιτιστικών με επιδοτούμενα προγράμματα του ΟΑΕΔ για αύξηση της απασχόλησης με προγράμματα Νέων Θέσεων Εργασίας για τη στήριξη των επιχειρήσεων.
-Προγράμματα επιδότησης νέων επιχειρήσεων που μπορούν να σταθούν στην αγορά.
-Παροχή συμβουλευτικής στήριξης με στόχο την κοινωνική και εργασιακή προετοιμασία, την άρση των διακρίσεων, την ενδυνάμωση των ατόμων που ανήκουν στις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες που απειλούνται με αποκλεισμό από την αγορά εργασίας, προκειμένου μετά την ολοκλήρωση της συμβουλευτικής να ενταχθούν σε μια ή περισσότερες παρεμβάσεις.
-Προγράμματα κατάρτισης για την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων στις μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις του νομού μας.
-Η Φλώρινα έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στη φυσική ομορφιά, (λίμνες, ποτάμια, βουνά, χιονοδρομικό κέντρο κλπ) όπου θα μπορούσαμε να αναπτύξουμε τον τουρισμό του νομού μας. Θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα κέντρο υποδοχής, προβολής τουριστικών, περιβαλλοντικών και αρχαιολογικών χώρων στο νομό μας. Επίσης θα μπορούσαμε να προτείνουμε να πραγματοποιηθούν προγράμματα κατάρτισης για ξεναγούς, που δεν υπάρχουν σήμερα. Με αυτό τον τρόπο πιστεύουμε θα δίναμε τη δυνατότητα να αξιοποιηθούν και να γνωστοποιηθούν στο ευρύτερο τουριστικό κοινό της χώρας μας, τα καλά που προσφέρει ο τόπος μας, προς όφελος όλων των ξενοδοχειακών μονάδων αλλά και των καταστημάτων.
ΠΗΓΗ:ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου